Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Nisan ayına ait üretici-market fiyat farkları ve tarımsal girdi maliyetleriyle ilgili çarpıcı veriler paylaştı. Bayraktar, “Üretici ve market arasındaki en büyük fiyat farkı yüzde 256 ile havuçta görüldü. Havuç üreticide 14 TL iken markette 50 TL’ye satılıyor” dedi.
Bayraktar, havuçtaki fiyat farkını sırasıyla marul (%230), kuru soğan (%222), kuru fasulye (%219) ve nohut (%216) gibi ürünlerin takip ettiğini belirtti. Nisan ayında en fazla fiyat artışı markette havuçta, üreticide ise kuru kayısıda yaşanırken; en fazla düşüş salatalıkta görüldü.
“Marketlerde 28 üründe fiyat arttı”
Markette 39 ürünün 28’inde fiyat artışı yaşandığını söyleyen Bayraktar, “En fazla artış yüzde 43 ile karnabaharda oldu. En fazla fiyat düşüşü ise yüzde 36 ile salatalıkta gerçekleşti” dedi. Üretici cephesinde ise 31 ürünün 8’inde fiyat artışı, 17’sinde düşüş görüldü.
“Zirai don kayısı ve elma fiyatlarını etkiledi”
Zirai don olaylarının kuru kayısı, fındık ve elma fiyatlarını artırdığını belirten Bayraktar, “Kayısı üreticisinin elinde yalnızca yüzde 10 ürün kaldı. Elmada da verim düştü. Antep fıstığında ise kuraklık etkili oldu” açıklamasında bulundu.
“En yüksek girdi artışı elektrikte”
Bayraktar, girdi maliyetleriyle ilgili olarak “Son bir yılda en fazla artış elektrik fiyatlarında yaşandı, oran %47,8. Gübre ve yem fiyatlarında da ciddi artışlar var. Nisan ayında mazot aylık bazda %2,9 düştü ama yıllık bazda %10,1 arttı” dedi.